zondag 19 augustus 2012

Berenjacht!

Hadden we verleden week aardig wat Zweedse gasten, de afgelopen week zijn de Duitse en Nederlandse gasten in de meerderheid. Morgen gaan de scholen hier in de buurt beginnen. Een paar Duitse gasten waren zeer verbaast dat Sunne Vattenland al gesloten was. Afgaan op het mooie weer van de afgelopen week hebben ze heel wat klanten misgelopen denk ik. Maar het is niet anders. Het park is 2 maanden open en niet langer. Gelukkig is er nog zat te doen in de omgeving. Ook deze week is er volop gebruik gemaakt van kano's, kajaks en de motorboot.
Een van onze gasten heeft zelf met rolstoel en al een paar leuke uurtjes op het meer gehad. Dit kwam met name door zijn begeleider en Gerard. Bijna alles kan hier (als het maar leuk is). We zijn ook erg blij geweest met de hulp van Marja. Zij heeft er voor gezorgd dat onze gast met rolstoel, die extra zorg nodig had, deze kon krijgen. De gemeente Sunne is best heel flexibel mee geweest.
Een van onze andere gasten was nieuwsgierig naar de ervaring van het gebruik van de zakjes (pruim) tabak. In Zweden wordt net zo als overal gerookt, maar daarnaast is het mogelijk om doosjes te kopen met zakjes erin waardoor, denk ik, de nicotine evengoed kan worden ingenomen. (Misschien zit ik er naast). De "beginneling" die een poging heeft gewaagd zal het ook bij 1 keer later. Misselijkheid en duizeligheid waren de bijverschijnselen. Echt lekker was de smaak ook niet, heb ik gehoord. Wel een mooie oplossing bij het rookverbod in openbare ruimte. Ook in de vakantiehuizen mag niet gerookt worden.
Waar ik verleden week erg van op keek was een artikel in de krant. Er was toestemming gegeven om op 2 beren te jagen in de omgeving tussen Torsby en Hagfors. Wij zijn ze echt nog niet tegen gekomen, hoewel we wel denken dat we berenpoep en een keer in het voorjaar sporen in de sneeuw denken te hebben gezien, maar ze zijn er dus wel. De beren wens ik veel succes.
Hannie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten