zondag 20 oktober 2013

Jacht in Värmland.

Tijdens de afgelopen week was het zo maar mogelijk, om bij een autorit, mensen in het bos te zien zitten of aan de rand hiervan. Met hier en daar een klein vuurtje erbij om zich te warmen. Veel hadden een fel gekleurd petje op of een fel gekleurd vest aan. De jacht was begonnen. Ook wij hadden hierdoor gasten. Het resultaat met het jagen op elanden was prima, maar het klein wild was minder dit jaar, werd mij verteld. Ik was ook een beetje aangeslagen toen ik op donderdagmorgen een aanhanger in het dorp voorbij zag gaan met erop minimaal 3 elanden. Daarna deed ik erg mijn best om om te schakelen en te denken dat ik ook rund, varken of kip eet. Toch vind ik zo'n confrontatie niet echt prettig. Het is wel iets wat echt hier thuis hoort en zal moeten accepteren. En het gebeurd niet alleen in Zweden. Afgelopen middag was er een programma op de tv waar iemand in Nederland aan het jagen was op fazanten en 's avonds op vossen. Ook daar worden reeen en wilde zwijnen afgeschoten omdat er teveel komen. Het is eigenlijk overal hetzelfde. De jagers hier hadden er zeker goed weer bij. Overdag temperaturen boven 0 en 's nachts wat vorst. Maar vooral geen regen dit jaar. Na de afgelopen 2 nachten is het wel tijd om 's morgens een muts op te zetten. De oren worden anders wel erg koud. Ook een dikkere jas is nodig. Als de zon daarbij overdag zich laat zien is het weer heerlijk gezond weer. Tijdens een ritje naar Torsby op vrijdag hebben we het eerste beetje sneeuw al zien liggen. De winter is in aantocht.

Gerard heeft de afgelopen week zich op ons dak van het huis gewaagd. De schoonsteen moest nodig geveegd worden. Hoewel een schoorsteenveger de andere schoorstenen onder handen had genomen, had hij dat niet bij ons huis gedaan. Wat er daarvoor nodig was dat er een ladder gemonteerd werd op het dak. Dat was nog niet het geval, maar een goed rookkanaal is wel belangrijk. Zodoende stond Gerard op  het dak (met eerst ladder hierop bevestigen.) En het was geen overbodige luxe. De hoeveelheid roet die eruit kwam gaf aan dat het echt nodig was. De kachel werd na het karwei uitgezogen en het raampje gesopt zodat we veilig de winter tegemoet kunnen gaan. We zijn bijna klaar voor de winter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten