zondag 25 mei 2014

Wilde bloemen en wild gespot.

Na dagen van heel warm lenteweer is er gisteren een verlossende bui regen gekomen. De grond had het echt nodig en het gras kan weer lekker gaan groeien. Buiten ruikt het nog steeds alsof we op een bloemeiland wonen. Zoete geuren van de bloemen. In de bermen staan er volop lelietje van dalen te bloeien. Deze worden dan ook weer geplukt door mensen die de auto er gewoon even aan de kant voor zetten. De lupines staan hier en daar al bijna te bloeien en er komt nog veel meer. Vandaag is het moederdag in Zweden. Volgens mij kunnen de zomerbloeiers nu naar buiten zonder kans op nachtvorst. De dalia's, die ik binnen al aan het voorkweken was) zijn naar buiten verplant. Ook de vleitige liesen en begoniatjes. Hopelijk wordt het een kleurrijke zomer.

Wij hebben weer een prettige week achter de rug. Een kleine groep maakten voor een paar dagen, gebruik van ons groepsverblijf en een paar huisjes. 's Morgens ontbijten bij ons en het avondeten werd in het restaurant Kalasmakeriet på Prästgårn gegeten. Tevreden gasten die, zoals ze zelf zeiden, graag weer terug willen komen. Ook op de camping druppelt het met gasten. Er zijn zelfs nieuwe seizoengasten gekomen (uit Nederland).

De afgelopen week heb ik best veel "wild" gezien vind ik. Het begon met een klein slangetje (hazelworm??) in mijn mini "moestuin" Hoewel het dier waarschijnlijker meer van mij schrok dan ik van de slang, hield ik hem wel in de gaten tijdens het zaaien van rode bietjes en radijsjes. Op een andere avond kwamen we een grote eland, een moeder ree met een nog heel klein jong tegen. Gisteren stak er tijdens een ritje naar Sunne nog een vos over. Ook lijken er steeds meer vogeltjes te komen. Koolmezen, kwikstaartjes, e.d. zijn goed te herkennen. Hoe de vogeltjes met een roodachtige borst (geen roodborstje) heten is nog niet bekend bij ons. Wachten op een vogellaar die het wel weet dus. Hopelijk gaan we weer een goede week tegemoet met toch wel weer een aangenaam zonnetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten